Co je vlastně online fundraising?
Na online fundraising lze nahlížet z velmi širokého úhlu pohledu jako na veškerou online aktivitu a prezentaci neziskové organizace ve světě jedniček a nul. Rozhodně se nejedná pouze o webové stránky, i když jsou jedním z důležitých nástrojů. Nikdy nezapomínejte na další kanály a mnohdy nejen online, protože i v offline světě (pořádání akcí) je spousta cest, jak získat přízeň. Za zmínku rozhodně stojí říci o možnosti darovat vaší organizaci v běžné e-mailové komunikaci (třeba v patičce e-mailu). Neopomeňte také váš zpravodaj, newsletter nebo komunikaci na sociálních sítích. Postupně se pravděpodobně dostanete k cílené komunikaci a e-mail marketingu či propojování zmiňovaného offline + online světa. Vždyť právě člověk, který podporuje vaše téma a podepsal petici na ulici je tím, kdo vám může darovat. Jen je potřeba jej vhodně oslovit a požádat ho o dar.
Velkou výhodou online fundraisingu jsou nepříliš vysoké vstupní náklady a možnost začít získávat dary téměř ihned. Ano, strategie je potřebná, ale variabilita online prostředí vám umožní rychlé testování úspěšnosti. Vyhodnocování výsledků a získaná data pak snadno a rychle využijete pro případné změny. Samozřejmě platí, že i když je online fundraising rychle rostoucí metodou, pokud se mu alespoň trochu nevěnuje, velkých výsledků nedosáhnete. Zázraky se bohužel nedějí. Online fundraising není spásou, ale věříme, že pokud se odhodláte a vydáte na cestu, máte šanci jen získat.
Stanovte si strategii, nezapomeňte na kanály oslovení i následné komunikace s dárci a především, definujte si cíle. Co chcete v online prostředí dosáhnout a jak?! Začínajícím nedoporučujeme mířit příliš vysoko, vždyť většina americký neziskovek, které se individuálnímu dárcovství věnuji mnoho let, nezískávají z online prostředí více než 10 % celkových darů. Stojí to za to? Ano, my věříme, že stojí! Vždyť individuální dárci jsou pro naši činnost, práci neziskových organizací, klíčovým faktorem úspěchu a online svět je jednou z cest, jak získat další příznivce.
Online prostředí nabízí cesty, jak snadno oslovit potenciální dárce a říci jim, co děláte, proč to děláte a zároveň je vhodně požádat o dar. Vždyť ten, kdo nebyl osloven, nedaruje. Ano, tento důvod ekvivalentně uvádí v průzkumech napříč celým světem většina lidí. Oslovit = poslat e-mail přeci není tolik práce a peněz! Právě díky nástrojům jako je DARUJME.CZ můžete jednoduše oslovit a požádat o dar! Pokud komunikaci vhodně propojíte s e-mail marketingem, například v poměrně krátkém čase zjistíte, kdo z vámi oslovených daroval, kdo e-mail s žádostí o podporu pouze otevřel nebo jen kliknul na odkaz k daru, ale nakonec si to rozmyslel. Veškeré z uváděných údajů vám poskytují jedinečnou možnost se dále rozvíjet a lépe budovat vztahy. Pohled na „fundraising“ jako „friendsraising“ může mnohé změnit a díky neanonymnímu darování přes nástroj DARUJME.CZ máte jedinečnou možnost tuto vizi naplnit a budovat s vašimi podporovateli kvalitní a dlouhodobý vztah plný důvěry.