Dárcovský projekt. Alfa a omega Darujme.cz
Dárcovský projekt je základním kamenem Darujme.cz. Je na něj navázaný každý dar, který dárce daruje, a také každá dárcovská výzva. Prakticky bez něj tedy nelze vybírat finanční prostředky. Do Darujme.cz se od začátku roku registrovalo už více než 40 organizací. Nejen pro ně jsme připravili praktický návod, jak dárcovský projekt založit se vším všudy.
Co by projektu nemělo chybět?
Každý projekt musí mít svůj název. Ten by měl být pokud možno natolik chytlavý a přesvědčivý, že potenciální dárce přiměje číst dál. Perex je stručným a tím nejdůležitějším shrnutím projektu, následuje popis, kde byste měli projekt podrobněji představit a říct dárcům, proč potřebujete jejich pomoc, a jakým způsobem ji využijete.
Součástí projektu je darovací widget, díky němuž dárci mohou vidět, kolik se už vybralo prostředků, kolik zbývá vybrat do cílové částky, a kdy byl projekt založený. K projektu může být připojena také dárcovská výzva některého z vašich nadšených ambasadorů.
Zakládáme nový projekt
Nejdříve si rozmyslete, jakou formu bude váš projekt mít. Můžete totiž založit veřejnou dárcovskou stránku, kterou lze vyhledat na Darujme.cz pomocí tagů, podle organizace atd., nebo nechat projekt neveřejný. V takovém případě jej uvidí pouze osoby, které mají odkaz. Třetí variantou je vytvoření projektu, který existuje pouze ve formě dárcovského formuláře a dárcovskou stránku vůbec nemá. To se hodí v případě, že všechny informace o projektu už dárce zná (například z webu organizace) a vy mu chcete co nejvíce ušetřit klikání a zkrátit cestu darování. Dále se můžete rozhodnout, zda k projektu budete chtít i anglickou mutaci.
Mějte plán
Další důležitou částí, kde je třeba si rozmyslet, jak chcete projekt fázovat, je plán projektu. Vyberte si, zda chcete, aby začal okamžitě, automaticky až od určitého dne, nebo jej chcete pouze uložit pro další editaci.
Promyslete si, zda půjde o projekt krátkodobý, tedy jednorázovou kampaň, která má přesně určené datum začátku a konce, a u níž vybíráte určitou částku na konkrétní účel. Dlouhodobý projekt je zakládán na dobu neurčitou. Pozor, toto nastavení nelze v průběhu projektu změnit.
Motivační teploměr u krátkodobého projektu
U krátkodobého projektu si můžete nastavit cílovou částku, kterou potřebujete vybrat. Tzv. „teploměr“ na widgetu pak ukazuje, kolik procent z celkové částky se už podřilo vybrat, kolik dní zbývá do konce projektu, a kolik lidí už přispělo. Dárce tak má motivaci přidat se k něčemu, co už existuje, funguje a čemu ostatní věří. Zveřejnit můžete také datum začátku projektu a přidat do záhlaví widgetu jednoduchý text.
Nastavení stránky projektu
V nastavení projektu si zvolte obrázek v záhlaví, můžete editovat barvu i text a vložit k němu fotku nebo video nahrané na YouTube. Text by měl mít jasnou a přehlednou strukturu. Měl by také přesně vystihovat hlavní myšlenku, kterou chcete dárci sdělit, a ukázat mu, na co hodláte peníze použít. V ideálním případě by měl obsahovat také výzvu k akci „call to action“. V textu by měla alespoň 3x zaznít slova, která vyzývají dárce k pomoci, k darování – podpořte, pomozte, příspějte, zachraňte spolu s námi. V nastavení projektu můžete upravovat také widget – výši částky či popisky tlačítek, která se budou zobrazovat. K projektu lze přidávat aktuality, abyste dárcům mohli poděkovat za jejich štědrost a oni věděli, co se v kampani děje nového.
Projekt máte hotový. Jeho založením ale vše teprve začíná. Přečtěte si 5 tipů, jak na úspěšnou fundraisingovou online kampaň a podívejte se také na video, jak založit projekt na Darujme.cz.
Nevíte si s něčím rady? Napište nám na podpora@darujme.cz, kde vám rádi pomůžeme.