Google oznámil, že přestane zpracovávat data pro Universal Analytics (UA) od 1.7.2023
Všechny organizace, které v současnosti používají Google Analytics, budou muset do 1. července 2023 přejít na Google Analytics 4, aby nedošlo k přerušení analytiky. Data nebudou mezi UA a GA4 přenosná – což znamená, že je důležité, aby byla vaše organizace přenastavena na GA4 s dostatečným předstihem.
Ideálně začněte používat GA4 co nejdříve (prosinec bývá silný v počtu darů = dobrá data.).
V nové službě se vám zachová co největší množství dat prododatečné porovnání.
Dobrou zprávou je:
• GA4 má mnoho výhod, včetně zaměření na soukromí dat (Cookieless)
• zjednodušený datový model
• flexibilnější události
• uživatelsky přívětivější rozhraní
Co je Google Analytics 4?
• Google Analytics 4 je prezentováno Googlem jako „příští generace Google Analytics“. V nejzákladnějším slova smyslu se jedná o nový typ služby, který je přidán do stávajícího celkového účtu Google Analytics. Mezi klíčové vlastnosti patří:
• Cookieless – větší zaměření na soukromí a budoucí způsoby sledování uživatelů, které nejsou založeny na souborech cookie prohlížeče
• Přepracovaný vzhled a dojem a zjednodušená struktura menu, která by měla pomoci zpřístupnit statistiky běžnému uživateli
• Vestavěné strojové učení a umělá inteligence, které pomáhají získat klíčové poznatky založené na uživatelských datech (Google chování uživatele dokáže odhadovat i při absenci určité části dat o uživateli)
• Flexibilnější struktura událostí, která umožňuje až 25 parametrů (UA je omezena na tři pevné parametry: Kategorie > Akce > Štítek)
• Úzká integrace s reklamními produkty Google, která pomáhá optimalizovat výkon kampaní
Rozdíly mezi UA a GA4
Mezi Universal Analytics a Google Analytics 4 jsou tři hlavní rozdíly.
Struktura účtu
Na rozdíl od služeb UA služba GA4 nenabízí “zobrazení”. To znamená, že jakékoli filtrování dat musí být provedeno ve službě GA4 pomocí funkcí „porovnání“ nebo „průzkumy“. Je možné, že nebudete moci filtrovat data stejným způsobem, na jaký jste zvyklí v UA, a možná budete muset své nastavení restrukturalizovat do více služeb GA4 v závislosti na složitosti vašeho nastavení.
Během fáze, kdy organizace migruje z Universal Analytics a Google Analytics 4 doporučujeme po nějakou dobu ponechat UA na GA4 v rámci jednoho účtu (není nutné si zakládat nový účet). Usnadní vám to přechod a návyk na nové interface GA4.
Datový model
UA organizuje data na základě views (návštěv), zatímco GA4 organizuje data na základě events (událostí). To znamená, že UA má hierarchický nebo vnořený datový model a GA4 má plochý datový model. Plochý model má své výhody. Konkrétně, že všechny události existují vedle sebe (včetně relací), takže je snazší k nim přistupovat a na jejich základě reportovat. (výrazně zjednodušený přístup k datům, protože jsou zobrazitelné vedle sebe v rámci jednoho view).To je také důvod, proč jsou data nepřenosná: protože obě platformy strukturují data různými způsoby.
Schéma události
Události podpory UA i GA4 a obě platformy umožňují přidávat další informace, které se odesílají spolu s těmito událostmi. Struktura událostí v UA je však přísná: můžete zadat hodnotu „Kategorie“, „Akce“ a „Štítek“ = je nutné nastavit, roztřídit, vymyslet strukturu.
V GA4 je struktura událostí mnohem flexibilnější: spolu s událostmi můžete odeslat až 25 parametrů a můžete určit, jak se tyto parametry jmenují, namísto toho, abyste museli používat relativně vágní pojmy (kategorie, akce, štítek). To uživatelům umožní vytvářet názvy parametrů, které jsou mnohem srozumitelnější a zkombinovat pak mnohem více parametrů zpět s jedinou událostí, což poskytuje lepší přehled a poskytuje uživateli další způsoby, jak data rozdělit = Velmi customizovatelné, mohu si nastavit přesně takový report, jaký potřebuji na základě dostupných dat.
Automaticky shromážděné události: Jakmile bude vaše služba GA4 aktivní, budete okamžitě sledovat řadu přednastavených/standardizovaných událostí. Zatímco Universal Analytics poskytovala jako standardní metriky zapojení pouze metriky, jako je doba na webu, míra okamžitého opuštění a počet stránek na návštěvu, GA4 používá inteligentnější přístup. Mezi sledované události mimo krabici patří:
• Rychlost posouvání
• Vyhledávání na webu
• Zapojení videa
• Stahování souborů
Vlastní konverze, které jste možná dříve nastavili pro UA pomocí platformy, jako je Google Tag Manager (GTM), bude pravděpodobně nutné znovu vytvořit pro GA4. Naštěstí existuje odpovídající typ event tagu v GA4, který je k dispozici v rámci Google Tag Manager. I když si můžete jednoduše vytvořit kopii svých stávajících event tagů v UA a přenést event tag na GA4, doporučujeme využít příležitosti a zamyslet se nad tím, jak můžete vylepšit eventy, které jste nastavili, využitím 25 vlastních parametrů, které máte nyní k dispozici. v GA4.
Další informace o rozdílech mezi UA a GA4 naleznete v dokumentaci v rámci nápovědy společnosti Google.
Jak implementovat Google Analytics 4
Prvním krokem vytvoření nové služby GA4 ve stávajícím účtu Google Analytics. Doporučujeme nevytvářet nový Google Analytics účet, ale nechat UA a GA4 běžet nějak dobu souběžně v rámci jendoho účtu – pomáhá s učením.
Jak naimplementovat GA4 do Classy (Darujme)
V Darujme.cz v rámci Projektu v sekci Pokročilá nastavení
Upozornění – data se nepřenášení v real-time, je tam cca 24 hodin zpoždění (v rámci Darujme jsou ale data prakticky real-time – lze využít pro náhled), ale má to důvod a pro velké analýzy a reporty doporučuje počkat