Nejlepší tipy ze světa online fundraisingu
Tento článek byl inspirován příspěvkem 10 Online Fundraising Best Practices for Nonprofits uvedeným na webové platformě Nonprofit Tech for Good (www.nptechforgood.com).
Tápete, jak naložit s online fundraisingem? Zajímá vás, jaké postupy se v online fundraisingu nejvíce osvědčily? Darujme.cz vám přináší ty nejlepší z nich.
1. Sledujte trendy a směřování online fundraisingu
Podle platformy Network for Good (NfG) bylo v roce 2015 darováno online 8-9% veškerých darů, přičemž podíl online darů nepřetržitě roste každý rok.
Těmi, kdo zaznamenávají největší nárůst online darů, jsou malé a středně velké neziskové organizace. Daří se jim to mimojiné díky dárcovským výzvám (peer to peer fundraisingu), které mohou významně pomoci nastartovat online dárcovství.
Jak je to s generačními rozdíly ve vztahu k darování? Ovlivňuje věk dárce způsob poskytování daru? Z průzkumů na toto téma vyplývá, že na online darování postupně přechází dárci všech generací, přičemž zástupci generace X (lidé narození přibližně mezi lety 1965 a 1985) jsou těmi, kdo nejvíce darují online. Mimochodem, jsou také generací, která nejčastěji dobrovolničí. Nebojte se tudíž na tuto skupinu zaměřit a využít její potenciál.
Znalost podobných dat, stejně jako povědomí o trendech a vývoji v online fundraisingu, vám přinese cenné poznatky pro vaši fundraisingovou strategii a pomůže vám dostat se o krok napřed.
2. Používejte výrazné darovací tlačítko/widget
Na každou stránku webu umístěte velké barevné tlačítko/widget se slovy Přispět/Podpořit/Darovat. Nezapomeňte na něj ani v newsletterech či na sociálních sítích. Tlačítko by mělo být opravdu nepřehlédnutelné, používejte proto barvu, jež se liší od základního barevného schématu vašeho webu.
Zjednodušte vašim dárcům proces podpory. Odkazujte proto tlačítkem „Darovat“ přímo na darovací formulář, nikoli na webovou stránku, která popisuje různé způsoby, jak dárci mohou přispět.
3. Optimalizujte děkovací proces
Připadá vám, že poděkování dárci máte zvládnuté na jedničku? Neusněte na vavřínech. Zamyslete se nad tím, jak byste mohli formu poděkování za dar vylepšit. Zaměřte se na přistávací stránku po darování („landing page“) či na poděkování e-mailem.
Děkovná landing page je velmi důležitou stránkou. Je totiž jednou z mála, na kterou se soustředí plná pozornost vašich dárců, kteří právě čekají na zpracování a potvrzení platby. Překvapivě je to ale také jedna z nejpřehlíženějších stránek na webu organizace.
Nenechejte nic náhodě a projděte si následujících pár vychytávek pro děkovné stránky a e-maily:
– připojte děkovné video (fantazii a humoru se meze nekladou),
– nastavte si minidotazník, kde se dárce zeptáte na motivaci,
– použijte obrázky či fotky, které vyzdvihnou další formy podpory,
– nezapomeňte na dostatečně viditelné ikony sociálních sítí, na kterých máte profil
– umožněte dárcům, aby svůj dobrý skutek sdíleli na sociálních sítích.
4. Vytvořte poutavé grafiky pro sociální média
Na každého platí něco jiného. Mileniály nejsnáze oslovíte na sociálních sítích, generaci X a poválečnou generaci zase po e-mailech. Přizpůsobte se skupinám svých dárců i graficky.
Vytvořte poutavé infografiky se statistikami, grafiky pro specifické fundraisingové kampaně, grafiky na #GivingTuesday a zábavný obsah jako inspirativní a motivační citáty, memy, gify apod.
Jaké nástroje vám usnadní práci s vytvářením obsahu? Vyzkoušejte třeba oblíbené programy Canva, Zoner nebo Inkscape.
5. Spusťte kampaň na podporu měsíčního darování
Nejen data NfG ukazují, že měsíční dárci darují za jeden rok o 42% více než jednorázoví. Připravte si kampaň na podporu měsíčního dárcovství, a umožněte tak svým příznivcům automaticky darovat měsíčně.
Používejte poděkování na míru měsíčním dárcům a neopomínejte zveřejňovat pozitivní dopady a úspěchy plynoucí z jejich podpory, a to alespoň 3x ročně.
Propagujte program měsíčního dárcovství na svém webu, blogu, sociálních sítích nebo i v tištěných médiích.
6. Zapojte se do „giving days“
Zapojila se již vaše organizace do #GivingTuesday? Pokud ne, pak vězte, že se jedná o jednu z dárci nejoblíbenějších akcí. Online kampaně zaměřené na akce jako „giving days“ či osvětové akce (cause awareness) mohou významně zvýšit povědomí o vaší organizaci a projektech a posílit základnu vašich dárců.
Při příležitosti určitého „giving day“ vytvořte webovou stránku s datem, hashtagem a výzvami k akci, které mohou příznivci udělat.
Jeden měsíc před akcí začněte s propagací prostřednictvím e-mailu a sociálních sítí.
Během konkrétního dne buďte aktivní na sociálních sítích, propagujte motta, výzvy, statistiky, inspirativní citáty a přimějte a podporujte lidi v darování.
7. Umožněte dárcovské výzvy a darování v památce na blízké
Umožněte dárcům darovat na počest člena rodiny nebo přítele, při příležitosti narozenin, svateb, promocí a výročí či jako čest památce na blízké zemřelé.
V zahraničí se jedná o velmi rozšířený typ darů, a to tzv. memorial/tribute/honor donations, což znamená, že darujete v památce, na počest či zkrátka jménem někoho blízkého. V našem prostředí zatím tato forma darování není příliš rozšířená, i když se již objevují první vlaštovky, jako například kampaň Skutečný dárek nebo dárcovské výzvy při příležitosti narozenin či jubilea. Tak proč nebýt mezi nimi?
Ani v tomto případě nezapomeňte propagovat program darování jménem blízkého či při významné příležitosti na všech svých komunikačních kanálech.
Vytvořte personalizované přání člověku, jehož jménem/na jehož počest dárce daruje.
8. Používejte moderní fundraisingové nástroje
Chcete-li maximalizovat online dary, využívejte vhodnou dárcovskou službu. Takovou, která je mobilně responzivní, poskytuje možnost měsíčního dárcovství a nabízí darovací stránky, které si můžete sami nastavit a přizpůsobit.
Nebojte se nových nástrojů ve fundraisingu a diverzifikujte metody podpory vaší organizace. Možností je mnoho. Pusťte se do dárcovských výzev (peer to peer fundraisingu), kampaní či crowdfundingu anebo začněte s propagací pomocí programu Google for Nonprofits.