28. listopadu 2024 | Online fundraisingové tipy

Rychlá příležitost před Vánocemi? Dárcovská výzva.

Vaše vánoční kampaň už nejspíše běží nebo ji máte připravenou ke startu v nejbližších dnech. Co takhle ji ještě naposledy proskenovat a využít příležitost dárcovských výzev? O Vánocích jsou lidé jednak zvyklí na to, že dárky dávají svým blízkým, ale také jsou citlivější na témata pomoci druhým. Je tedy možné nyní zapojit peer-to-peer fundraising, posunout o kousek vaši kampaň a nabídnout dárcům stát se ambasadorem andělské vánoční dárcovské výzvy.

Vánoce jsou jedna z mnoha příležitostí, kam se dá P2P integrovat. Možností je ale přes celý rok spousta. V tomto článku se společně podíváme, jak je využít.

Pokud o peer-to-peer fundraisingu slyšíte poprvé, vězte, že tento pojem lze do češtiny přeložit jako „fundraising od člověka k člověku“ nebo také „přímý fundraising mezi lidmi“. Jde o formu získávání finančních prostředků, která staví na osobním zapojení jednotlivců (tzv. ambasadorů), kteří se rozhodnou vytvořit vlastní výzvu na podporu neziskové organizace nebo konkrétního projektu.

Ambasadoři oslovují své přátele, rodinu, kolegy nebo širší komunitu, aby prostřednictvím darů podpořili jejich výzvu. Klíčová je zde osobní motivace a vztah mezi ambasadorem a jeho sítí – dar je založen na důvěře a osobním propojení, nikoli na přímém kontaktu s organizací.

Peer-to-peer na vzestupu

V Británii se peer-to-peer v roce 2023 dostalo na předcovidová čísla a organizace očekávají další růst. 25 největších fundraisingových akcí v roce 2023 dohromady získalo 132 milionů liber, což znamenalo zvýšení o 16 % oproti předchozímu roku.

Na Darujme.cz jsme v roce 2023 zadministrovali 577 firemních i osobních dárcovských výzev v celkové hodnotě 16 milionů korun. Ke konci října 2024 to je již 16,8 milionů korun v 485 výzvách. Významný podíl na letošních výzvách mají povodně a stále válka na Ukrajině.

Dárcovské výzvy prakticky: Jak zapojit P2P do života organizace?

P2P je hodně variabilní disciplína. Lze to celé pojmout jen jako doplněk ke stávajícím formám fundraisingu až po ucelený kampaňový systém od oslovování nových ambasadorů až po konverzi jednorázových dárců z výzev na pravidelné pomocí telefundraisingu.

Nejčastěji se u nás a ve světě objevují dárcovské výzvy v těchto podobách:

Hlavní typy P2P akcí

  1. Hromadné akce (virtuální nebo s fyzickou účastí)
    běh, walk-a-thon, swim-a-thon, …
  2. Výzvy v krizových situacích
    povodně, válka na Ukrajině, …
  3. Příležitosti a výročí
    narozeniny, svatba, in memoriam, závody, významné dny, šílené výzvy, …
    Vánoce, Velikonoce, 17. listopad

Tip: Sledujte projekt Domestici.cz!
V červnu 2024 se Martin Souček s Tomášem Navrátilem postavili na start jednoho z nejtěžších ultracyklistických závodů světa a za 8 dní, 8 hod a 23 minut byli v cíli. Jejich sbírka na podporu paliativní péče v Česku běží dál, dokonce s matchingem manželů Vlčkových, a stále pod hlavičkou jejich kampaně vznikají další krásné a převážně cyklistické dárcovské výzvy. Třeba ta Zorčina.

Konkrétně si to můžete představit tak, že v minimalistické variantě zkrátka při všem, co pořádáte v rámci fundraisingu přemýšlíte, jak do toho P2P zapojit. Plánujete právě klasickou online fundraisingovou kampaň? Zkuste aktivně nabídnout angažovanějšímu segmentu dárců možnost uspořádat pro vás dárcovskou výzvu.

Tipy na Vánoční fundraisingové akce pro vaše ambasadory najdete například u britské organizace Macmillan Cancer Support.

Mrkněte na svoje webové stránky a svou komunikaci. Kde všude by se dala výzva dárcům nabídnout? Co během roku, kdy by byla vhodná doba na minisérii v e-mailingu? Máte už nějaké příklady úspěšných výzev pro vaši organizaci, které byste potenciálním ambasadorům mohli ukázat?

Pořádáte už nyní nějakou sportovní akci, posezení u kávy s dárci, benefiční večeři, slavíte spolu s vašimi příznivci významný světový den k vašemu tématu nebo něco podobného?

Benefiční běhy a další větší akce, které fungují v Česku i v zahraničí

Skvělých výsledků peer-to-peer výzev dosahuje Hospic sv. Štěpána v Litoměřicích. Pořádají každoroční běh a třetina výtěžku celé akce pochází právě z dárcovských výzev. Je zde vidět krásně vybudovaný individuální vztah mezi organizací a jejich ambasadory.

Sledujte také Běh pro miminka do dlaně od Nedoklubka. Je to krásně obrandovaná akce nabízená jako příležitost firemním partnerům akce k uspořádání zaměstnanecké sbírky.

Jak se to dělá ve velkém se můžete inspirovat na akcích pořádaných již zmiňovanou Macmillan Cancer Support. Pro společenské povahy je tu Coffee Morning a výzva, kterou známe v Česku jako Suchej únor se v Británii slaví jako Sober October.

Jedničkou v peer-to-peer akcích je ale běh na podporu Cancer Research UK Race for Life. Každý běžec se zde zavazuje vyraisovat 50 liber a vstupní poplatek jde čistě na organizaci závodů. Motivace zúčastnit se oblíbeného běhu je tak velká, že si běžci berou na sebe i závazek získat na podporu výzkumu rakoviny peníze ve svém okolí.

Velice zajímavý je i bukurešťský swim-a-thon, který rozplave celou rumunskou metropoli a pořádá ji bukurešťská komunitní nadace ve prospěch místních organizací. Moc zajímavý koncept.

Nemusíte ale hned pořádat megalomanské akce, stačí o peer-to-peer přemýšlet jako o dalším způsobu zapojení dárců a získávání nových kontaktů v průběhu roku. Můžete si do kalendáře naplánovat například na příští rok 14 dní minikampaně k získání nových ambasadorů. Nebo pokud znáte narozeniny svých dárců, oslovte je měsíc předem, zda přemýšleli o této možnosti.

Vyzkoušejte si dárcovskou výzvu na vlastní kůži

Máte-li u vás v organizaci na starosti fundraising včetně dárcovských výzev, zkuste si výzvu také sami uspořádat. Osobní zkušenost je pro další vedení ambasadorů k nezaplacení. Budete se umět vžít do jejich role a budete přesně vědět, co řeší a v čem potřebují podpořit.

Tip: Zkuste s kolegy příští rok držet Suchej únor a přitom vytvořte ambasadorský tým, který bude fundraisovat pro vaši organizaci. Nebudete se cítit sami, vyzkoušíte si na vlastní kůži, jaké to je, a navíc týmy mají vyšší šanci na úspěch než jednotlivci!

Důležitá je pak také péče o ambasadory, a samozřejmě také o jejich dárce, ale o tom zase příště. Určitě se dárcovským výzvám budeme věnovat i nadále.

Zajímavé zdroje:
https://www.onecause.com/resources/categories/peer-to-peer/
https://wearemassive.co.uk

SYSTÉM DARUJME.CZ VYUŽÍVAJÍ

Armáda spásy Člověk v tísni Greenpeace Adra Lékaři bez hranic Dejme dětem šanci