Jak na úspěšnou online fundraisingovou kampaň
10 tipů na to, jak z vaší online kampaně vytěžit co nejvíce a zvýšit pozitivní dopad vaší činnosti.
1) Využijte dostupné komunikační kanály
To znamená web, sociální sítě a e-maily, ale i klasická média jako rozhlas, televize či tisk. Cílem je dostat zprávu o tom, že se něco děje, k vašim příznivcům a přimět je k akci. Ať už jsou kdekoli, měli by dostat stejnou zprávu se stejným cílem kampaně. Buďte proto konzistentní. Všechny komunikační kanály by měly být využity tak, aby dohromady vytvořily vlnu nadšení kolem vaší kampaně.
Jeden post či jeden e-mail nestačí. Aby kampaň správně běžela, nebojte se oslovit své příznivce vícekrát. Je dokonce možné, aby vaši příznivci paralelně uspořádali své vlastní dárcovské výzvy pro vaši kampaň.
2) Navoďte pocit naléhavosti
Kampaň by měla trvat krátce. Ideálně jeden až dva týdny. Kampaně, které trvají měsíce, se posléze vyčerpají a ztrácí na naléhavosti. I jeden měsíc se zdá jako spousta času a lidé mají tendenci věci odkládat. Čím urgentnější kampaň, tím víc dárců nejen zaujme, ale i přiměje konat a šířit povědomí o kampani dál.
Pokuste se získat sponzora na matching a domluvte s ním podmínky. Sponzor například po určitém datu matching finančních prostředků ukončí. Nestihnete-li tedy vybrat požadovanou částku k naplánovanému datu, důsledky budou neblahé. Tím dáte potenciálním dárcům další důvod pro okamžitou akci. Začátek a konec kampaně tak nezapomeňte zdůraznit ve všech použitých komunikačních kanálech.
3) Vytvořte stručnou a jasnou výzvu k akci
12 sekund. Tolik času máte na to, abyste zaujali potenciálního dárce. Vyplatí se využít je moudře. Sdělte, o co žádáte, kdy to potřebujete a proč. Buďte struční a vyhněte se zobecňování. Vyzvěte oslovené k akci!
4) Nastavte si realistické (a konkrétní) cíle
Klidně buďte ambiciózní, ale nevystavujte se zbytečnému selhání. Reálné cíle působí dosažitelněji i pro dárce. Nechcete lidi ohromit, ale nabídnout jim účast na podpoře dobré věci, která je reálná. Všimněte si rozdílu mezi vágními výzvami typu „Pomozte nám zachránit svět“ a konkrétními jako „Pomozte nám do 30. září zachránit 100 koček “.
5) Usnadněte dárcům cestu k daru
Neklaďte dárcům do cesty překážky. Darování má být jednoduché, rychlé a na pár kliknutí. Vytvořte speciální darovací stránku kampaně. S Darujme.cz vám to zabere jen několik minut. Ujistěte se, že tato stránka je responzivní. Nikdy nezapomeňte vložit darovací tlačítko také do fundraisingového mailu či newsletteru. Využijte programu YouTube pro neziskovky, a rozšiřte tak paletu možností vaší kampaně. Usnadněte dárcům také možnost sdílení. Udělejte zkrátka všechno proto, aby měl každý oslovený možnost rychle konat.
Pokud se chcete dárců na cokoli ptát, dělat si průzkum či sbírat data, udělejte to až po darování. A nezapomeňte otestovat celý proces i stránku před tím, než ji vypustíte do světa.
6) Sdělte svůj příběh i vizuálně
To, že osobní příběhy jsou lepší než obecné fráze, je dávno známý fakt. Někdy však jedna fotka řekne více než tisíc slov. Máte-li silné snímky, zachycující potřebné, vaši pomoc či změnu k lepšímu, neváhejte je použít. Nechte je za vás odvyprávět, jak vaše organizace pomáhá, čeho dosáhla, k čemu povede nová kampaň a proč je potřeba.
7) Odlišujte se
Vykouzlete originální kampaň, která přitáhne co nejvíc lidí. Jako příklad mohou sloužit kampaně organizace Invisible Children: http://invisiblechildren.com/blog/2013/11/18/this-weeks-holdout-its-not-our-first-rodeo/. Buďte jiní, vystupte z řady a vyfundraisujte co nejvíce!
8) Zapojte své příznivce
Nežádejte pouze o dar. Zapojte své příznivce i jinak. Namísto centralizované kampaně zapojte širší komunitu prostřednictvím výrazu, skutku či akce, které upoutají pozornost. Příkladem budiž kampaň Stick Out Your Tongue belgické organizace Flemish League Against Cancer nebo kampaň Who Made My Clothes iniciativy Fashion Revolution. V rámci té první vyjadřovali příznivci svou podporu fotkami s vyplazeným jazykem. Druhá je zase specifická fotkami s oblečením naruby. Jde jen o to vymyslet typický znak kampaně, který vzbudí pozornost a bude se dál šířit.
9) Soustřeďte se na cíl
Většina vaší komunikace během období, kdy běží kampaň, by se měla vztahovat právě k ní. Položte si dopředu otázky, na které budete cílenou komunikační kampaní odpovídat. Co kampaň změní? Kdo tu změnu pocítí? Kolik jsme zatím vybrali a kolik ještě chybí? Splnili jsme průběžné cíle? Co dělají naši příznivci, aby kampaň podpořili?
10) Nezapomeňte na „follow up“
Dejte všem vědět, jak kampaň dopadla. Splnili jste cíl? Překonali jste ho? Poděkujte všem, kdo přispěli nebo se jinak zapojili. Dárci zcela jistě ocení, když je budete informovat o tom, jak jejich dary pomohly.
Tento článek vychází z příspěvku How to Launch A Succesfull Fundraising Campaign na portálu www.upleaf.com a článku Best Practices For Effective Online Fundraising na www.give2gether.com.