Spolku S.O.S. Karviná se podařilo zabránit demolici historické budovy nádraží v Karviné-Novém Městě a odkoupit ji za 300 tisíc od Správy železnic. Právě tuto sumu se karvinským nadšencům podařilo vybrat za necelé čtyři měsíce od spuštění veřejné sbírky na portálu Darujme.cz. Na záchranu sto dvacet let starého nádraží se složily stovky drobných dárců z Česka i sousedního Polska, politici i místní podnikatelé jako třeba bohumínský výrobce železničních dvojkolí Bonatrans. Na podporu sbírky fandové projektu navíc vytvořili 2,5 kilometru dlouhou naučnou železniční stezku doprovázenou originální hrou o ceny pro rodiny s dětmi. Zájem překročil očekávání a do soutěže se přihlásilo přes dvě stě objevitelů. Spolek teď kromě spousty papírování plánuje úklid, drobné opravy i letní komentovanou projížďku drezínou pro veřejnost.
„Koupí nádraží to samozřejmě nekončí, ale začíná, také veřejná sbírka pokračuje dál. Nádraží se musí vyklidit, zabezpečit, chceme brzy zkulturnit i okolí. Přestože jsme kolem nádraží s dobrovolníky uklízeli nedávno, je tam zase spousta práce. Samozřejmě teď řešíme spoustu papírování, upravili jsme stanovy spolku, máme už podepsanou kupní smlouvu a zanedlouho bude nádraží oficiálně naše i podle záznamu v katastru nemovitostí. Snad během června už bychom konečně mohli budovu převzít a pustit se do práce,“ komentuje s neskrývaným zápalem Radim Kravčík, člen rady spolku S.O.S. Karviná a iniciátor celého projektu.
Střecha budovy je v havarijním stavu, takže právě její oprava bude prioritou. „Letos máme především za úkol zajistit, aby nám nádraží dál nechátralo a trochu prokouklo. Chceme zpracovat projekt rekonstrukce a oslovovat další dobrovolníky i sponzory. Navázali jsme proto spolupráci s Klubem vojenské historie, spolkem Olza Pro nebo Slezským železničním spolkem, se kterým na léto plánujeme komentovanou projížďku drezínou pro děti i dospělé a další akce na podporu našich aktivit. TJ Jäkl Karviná v květnu zorganizoval virtuální běh, jehož výtěžek šel právě na záchranu nádraží,“ vysvětluje Tomáš Chorzempa, člen spolku S.O.S. Karviná a také velký propagátor udržitelné mobility, ke které patří právě i téma renesance železnice.
„Karviná a její obyvatelé si zaslouží komunitní projekt, který ukáže, co všechno dokážeme, když se spojíme pro dobrou věc. Je skvělé, jak už teď nádraží lidi stmeluje, chceme, aby tomu tak bylo i do budoucna a nádraží fungovalo jako komunitní centrum. Náš spolek se chce zapojit také do transformačního programu POHO2030 a aktivně se podílet na rozvoji a obnově pohornické krajiny na Karvinsku,“ dodává Zuzana Klusová, dlouholetá členka rady spolku S.O.S. Karviná.
Příběh karvinského nádraží prozatím tedy zdá se skončí happy endem. Bohužel například nádraží v Dětřichově tolik štěstí nemělo a i přes snahy Hnutí Duha i protesty místních lidí šlo v květnu k zemi. Jeho demolice vyšla na 6 milionů Kč. Správa železnic v Česku vlastní stovky chátrajících nádraží, kterým teď hrozí demolice. „Záchranné iniciativy okolo nádražních budov teď probíhají v celém Česku. Je skvělé, že si lidé uvědomují jejich hodnotu a význam. Bohužel nelze zachránit všechny, ale část určitě ano. Správa železnic je někdy v těžké pozici a někdy dá přednost výstavbě nové budovy. Snažili jsme se proto dát dohromady jakýsi manuál pro další zachránce z řad spolků a neziskových organizací a připravili společně
webovou stránku, kde zájemci zjistí, jak postupovat a koho kontaktovat. Důležité je zejména mít podporu vedení města nebo obce alespoň formou záštity primátora/starosty, dále včas podat nabídku a sehnat alespoň část peněz na koupi. Podle platné legislativy není možné státní majetek převádět spolkům za korunu, “ dodává poslanec Ondřej Polanský, který se zabývá záchranou historických nádraží i tzv. lokálek.
Držím pěsti, protože ta budova má skvělé umístění a velký potenciál.