Poptávka po mobilech mezi lidmi bez domova je dlouhodobě vysoká. Od roku 2019 tak pořádáme sbírky telefonů pro lidi bez domova a v nouzi. Pomáháme lidem na okraji naší společnosti překonávat další z forem vyloučení: to digitální. V roce 2023 jsme spojili*y síly s REMOBIL: pořádáme sbírky starších telefonů společně; funční telefony pak dáváme lidem v nouzi, nefunkční k ekologické recyklaci.
Proč na naši výzvu přispět? Váš příspěvek nám pomůže pokrýt náklady na
Proč na naši výzvu přispět? Váš příspěvek nám pomůže pokrýt náklady na
- sběr zánovních telefonů,
- jejich vyčištění a bezpečné vymazání dat,
- propojení se sociálními službami, administrativu & předání telefonů lidem v nouzi.
- k telefonům přidáme nabíječku, sim kartu a přípravíme kompletní balíček, který lidem bez domova a v nouzi pomůže nejvíce.
Dosud jsme to vše dělali*y zdarma, nyní nám můžete pomoci pokračovat.
Kam telefony putují?
- Telefony předáváme spolehlivým nevládním organizacím a konkrétním lidem bez domova a v nouzi. Vždy osobně a s podpisem darovací smlouvy. Dole ve výzvě najdete fotky, citace a příběhy lidí, kterým tato pomoc pomáhá již od roku 2019.
Spolupráce s organizací Místní Místním nám dává velký smysl neboť některé telefony, které sbíráme v rámci našeho projektu jsou ještě funkční, ale z hlediska morálního nebo technického zastarání jsou v dnešní době těžko uplatnitelné. Typicky se jedná o deset let starý mobil, který by skončil v recyklaci. Nicméně pro skupinu klientů, kterým organizace pomáhá, je takový mobil dostatečný, ať pro spojení s úřady nebo svými blízkými. Mobilnímu telefonu takto prodloužíme život a zároveň pomůžeme těm, kteří to potřebují. Jiří Šmejkal, manažer projektu Remobil.
Celkem jsme již v průběhu našich sbírek předali*y přes 400 telefonů a přes 100 sim karet lidem bez domova a lidem v nouzi. S vaší pomocí to může být mnohem více!
Kde telefony pomáhají? Příběhy překonávání digitální propasti:
Klientovi byl jeho telefon odcizen a vzhledem ke zdravotnímu stavu musí být v pravidelném kontaktu s lékaři – objednávání se, atd. Zároveň se klient obával, že nebude schopen si v případě potřeby zavolat RZS. Klient je za dar velice vděčný. (Naděje – terénní program na podporu lidí bez domova)
Další telefon byl předán klientce, která bydlí v městské ubytovně Strojírenské. Klientce byl též odcizen mobil, který potřebuje každý den – klientka má brigádu (rozdává deník Metro) a po každé směně, kdy noviny rozdá, musí prozvonit svou nadřízenou. To teď dělat nemůže.
(Naděje – terénní program na podporu lidí bez domova)
Klient L. : Díky tomu si můžu zavolat a zajistit si tak své potřeby. Mobil má přehledné sms a mms a můžu hrát hru. (Fokus – Dům u Libuše, podpora lidí s duševním onemocněním, Praha)
Klient P. : Ocitl jsem se bez funkčního telefonu, jsem invalida a funkční aparát je pro mě životně důležitý. (Fokus – Dům u Libuše, podpora lidí s duševním onemocněním, Praha)
Paní H.: Věk 45 let. Přišla o práci, kde neměla smlouvu na HPP. Tak i přišla o pravidelný příjem peněz a o bydlení. Se svojí partnerkou si pronajímaly pokoj ve sdíleném bytě. Momentálně bydlí ve stanu, na zimu by však již chtěla bydlet v teple, v pronajatém bytě nebo aspoň pokoji. Svůj starý telefon dala do zastavárny, aby měla nějaké peníze. „To je super, že budu mít zase telefon. Potřebuji si najít aspoň brigádu a nějaké peníze našetřit, ať můžeme jít aspoň na ubytovnu.“ (tým ICM, Armáda Spásy, podpora lidí bez domova a v nouzi)
Paní Anastasie: „Po špatné zkušenosti se zaměstnavatelem jsem se dostala do služeb organizace La Strada. Potřebuji být v kontaktu se svojí rodinou na Ukrajině, kde jsem nechala rodiče a bratra. Takže jsem moc ráda za telefon s kamerou a připojením k internetu. Když nejsou výpadky na ukrajinské straně, dvakrát, třikrát denně si voláme a aspoň vím, že jsou v pořádku.“ (La Strada)
Chytré telefony především spojují blízkovýchodní uprchlíky s jejich rodinami, přáteli a blízkými po dlouhém, většinou okolnostmi vynuceném odloučení. Běženci bývají na cestě často i dlouhé měsíce, mnohdy absolvují nějakou její část skutečně pěšky. Několikaměsíční bývá i posléze jejich pobyt v detenčních zařízeních v ČR. První kontakt po tak dlouhé době je velmi emotivní, příbuzným doma se uleví, že je jejich syn, manžel nebo dcera s dětmi naživu a v pořádku. Náš klient si pak už může snadno domluvit s rodinou například poslání peněz na další cestu, když žádné nemá, nebo se spojit s příslušným úřadem kvůli žádosti o azyl či si zavolat o pomoc (z různých důvodů utíkají ze svých domovů v nemalé míře i zranitelné osoby, jako jsou senioři, hendikepovaní, nezletilí nebo těhotné ženy) – kromě materiální pomoci od nás klienti dostávají rovněž důležité informace (včetně bezpečnostních) s adresami a telefonními čísly.
(Iniciativa Hlavák)
„Rádi bychom moc poděkovali naší partnerské organizaci Místní místním za darované telefony a SIM karty. Pro naše klienty a klientky je to velká pomoc, protože ne vždy a ne všem je možné zrovna takové potřebné věci zakoupit z našich zdrojů a většina z nich dost vlastních peněz nemá. Přitom mít možnost telefonovat a pohybovat se v online světě je dnes v podstatě nezbytné. Za všechny to může ilustrovat třeba případ pana Pavla, který dlouho nemohl najít pořádnou práci: „dlouho jsem hledal práci přes známé a různé náhodné lidi, které jsem potkal. To dopadalo blbě. S mojí sociální pracovnicí jsme často hledali i na internetu a věděl jsem, že je tam dost zajímavých nabídek. Ale měl jsem jen starý tlačítkový telefon. A když něco nevyšlo, nebo jsem musel poslat e-mail, bylo potřeba neustále chodit na počítač do poradny. Teď si konečně můžu hledat inzeráty sám a rovnou i firmě napsat. Večer na ubytovně si i v tom telefonu upravuju životopis a rozesílám ho. A když mi odepíšou na e-mail, mám to u sebe a můžu hned reagovat. Sice mi chvíli trvalo, než jsem si na ten složitější telefon zvyknul, ale už mi to docela jde dobře“. (La Strada)
– předání telefonů ICM týmu Armády Spásy, 2024
– darované simkarty není snadné získat – firma Kaktus do naší sbírky roku 2023 darovala 30 ks. Většinou je však potřeba sim-karty dokoupit.
– předání telefonů Iniciativě Hlavák, 2023.
Lidé bez domova a v nouzi mohou právě díky mobilním telefonům využít mnoho příležitostí, jak se zvedat na vlastní nohy. S vaší pomocí jim můžeme zase trochu pomoci překonat bariéry digitálního vyloučení. Děkujeme.
Lidé bez domova a v nouzi mohou právě díky mobilním telefonům využít mnoho příležitostí, jak se zvedat na vlastní nohy. S vaší pomocí jim můžeme zase trochu pomoci překonat bariéry digitálního vyloučení. Děkujeme.
Pokud nemůžete přispět finančně, je zde i možnost zaslat váš starý a nepotřebný mobil do Remobilu. Z každého takového mobilu obdrží nezisková organizace Místní místním 10 Kč, které použije na svůj provoz. Odeslat mobil můžete jednoduše například přes jakoukoli podací pobočku Zásilkovny, více informací naleznete na remobil.cz.