Malý strom na Letné, z.s.


Vzdělávání a výzkum Děti, mládež, rodina

10. rok pro Malý velký strom

Jsme neziskovou organizací, která provozuje a pečuje o předškolní klub s waldorfskou pedagogikou Malý velký strom. Ten v roce 2025 oslaví již 10. narozeniny. Pro udržitelnost provozu je pro nás klíčové financování z více zdrojů. Podpora drobných dárců, kteří v naší práci vidí smysl, má pro nás velký význam. Tato podpora nám umožňuje zajistit plynulost provozu i v náročnějších obdobích, věnovat se rozvojovým projektům a v neposlední řadě nás povzbuzuje ve víře, že to, co děláme, má význam. Děkujeme za Vaši podporu!

Podpořím Malý velký strom

...aneb: Kdo má židli, ten bydlí!
2 110 Kč
vybráno 1 % z 150 000 Kč

zbývá

51 dní

přispěli

2 lidé
Přispět v :
zabezpečeno Darujme.cz
JAK MOHU POMOCI?

Aktuálně potřebujeme od organizace, která dříve klub provozovala, odkoupit vybavení (židličky, stolečky a další nábytek, výukové pomůcky a hračky, zařízení kuchyňky, toalet, šatny a sálu aj.), naštěstí za zlomek původní ceny. Přesto momentálně potřebnou částku nemáme a jsme vděční za veškerou podporu.

Veškeré další finance použijeme pro náš podpůrný fond, který nám pomůže pružně reagovat ve chvílích nečekaných investic, ustát těžší období a udržet plynulý cash-flow.
Postupně a vytrvale pracujeme na mnoha krocích pro zajištění budoucnosti našeho klubu. Těmi hlavními nyní jsou:

1. Dokončení přechodu na novou právní formu.

2. Navýšení celkové kapacity na 22 dětí.

3. Registrace dětské skupiny.

4. Projekt úpravy interiéru třídy pro více možností k hraní pro děti i lepší využití úložných prostor.
Také dvoreček chceme upravit a vybavit dalšími herními prvky, aby zde dětem bylo odpoledne dobře při čekání na rodiče.

JAK SE DOZVÍM VÍCE?

Sledujte naše Aktuality, kde si můžete přečíst, co právě řešíme a na čem pracujeme.

Za každý příspěvek Vám ze srdce děkujeme – dodává nám sílu pokračovat v započatém díle!
 
Rodiče a přátelé předškolního klubu s waldorfskou pedagogikou Malý velký strom

   
 
VÍCE O NÁS:
 Jako rodiče můžeme každý den pozorovat, jak blahodárný účinek má náš dětský klub s waldorfskou pedagogikou na vývoj našich dětí. Je to místo, kde jsou děti uchráněny před vlivem dnešní uspěchané doby, reprezentované médii, reklamami, záplavou zbytečných hraček a dalších spotřebních věcí. Je to místo, kde je individualita každého dítěte rozpoznána a přijata, kde jsou děti trpělivě, s láskou i odborností doprovázeny na své individuální cestě. Místo vytvářející prostředí, jež je pro nás rodiče přes veškerou snahu, při vší pracovní a další zátěži, někdy obtížné doma udržet. Proto chceme, aby zde takové místo bylo i nadále, nejen pro naše děti, ale i ty, které přijdou. Aby děti měly možnost se zdravě rozvíjet.

 Každému milujícímu rodiči záleží na tom, aby jeho dítě bylo zdravé po tělesné i duševní stránce, aby žilo ve zdravém prostředí. Toho všeho se však dětem v dnešní době stále více nedostává. 
 Věříme, že pro děti zdravé, když se mohou vyvíjet každé svým přirozeným tempem. Nejen v odborných kruzích je již známo, že toho lze nejlépe docílit v menší skupině dětí, která umožňuje individuální přístup, je věkově smíšená a je založená na vzájemné ohleduplnosti a spolupráci, což jsou základní lidské charakteristiky. 
 Pro malé děti je rovněž zdravé, když co nejméně času tráví v přítomnosti médií a technologií, neboť mnohé výzkumy jasně prokázaly jejich negativní vliv na vývoj kognitivních schopností, vývoj myšlení, schopnosti soustředit se, vcítit se a celkově vnímat reálný svět a orientovat se v něm. 
 Pro malé děti je zdravý pohyb, ať už „řízený“ či volný, který prokazatelně podporuje vývoj myšlení a řeči, rovněž rytmus a rituály, které jsou dítěti bezpečnou oporou při jeho vrůstání do pozemského světa. 
 Pro malé děti a jejich duši je rovněž zdravé, když jsou obklopeny přirozenými a krásnými, přitom vlastně „obyčejnými“ věcmi, které samy mají „duši“, neboť byly s láskou vyrobeny vlastníma rukama průvodců – ať už učitelů nebo rodičů. 
 V neposlední řadě je pro děti zdravé to, že mohou první roky života trávit s těmi, kteří je mají rádi a snaží se jim být co nejlepším příkladem. To by měli být v první řadě rodiče a nejbližší rodina. Avšak v dnešní době, která tlačí rodiny s malými dětmi co nejdříve k návratu do práce, kdy rodiny jsou často rozdělené a není možnost se opřít o vícegenerační spolupůsobení, je nanejvýš důležité, aby toto spolupůsobení zastoupili lidsky vyzrálí pedagogové. 
Vše výše zmíněné jsme nalezli právě v Malém Velkém Stromě, který je jedním z pozitivních ostrůvků, kde je dětem ponecháno jejich dětství.

 Waldorfská zařízení po celém světě stojí od počátků na třech pilířích, které kooperují a vzájemně se podporují. Těmito pilíři jsou děti, učitelé a rodiče. Aktivní spoluúčast rodičů je v organismu školky a školy zásadním předpokladem pro udržení zdravého celku.

 Jako rodiče chceme nyní pomoci tomu, aby ono hřejivé a útulné prostředí, které s péčí a láskou pro naše děti pedagogové vytvářejí, bylo uchráněno od různých starostí všedního dne, ať už se jedná o základní věci jako jsou velké úklidy klubu a jeho okolí, opravy herních prvků, přípravy slavností, ale také například péče o propagaci, péče o další rozvoj a finanční stabilitu. Zkrátka o veškeré "všední" činnosti, které jsou však předpokladem pro další úspěšné fungování klubu. Chceme, aby pedagogové mohli veškeré své síly věnovat dětem a byli jim takovými průvodci, jaké bychom si sami přáli, když jsme byli dětmi – laskaví, příkladní a radostní. Aby utvářeli prostředí, které bude pro děti skutečným „druhým domovem“, kde se budou cítit milovány a přijaty.

 Jestliže s naším úsilím souzníte, budeme rádi za vaši podporu - ať již v podobě libovolného jednorázového příspěvku, nebo ideálně pravidelného měsíčního příspěvku.

 Děkujeme, že jste dočetli až sem.
Rodiče a přátelé klubu s waldorfskou pedagogikou Malý velký strom
 

 
NAŠE DĚTI - PŘÍBĚHY "MALÝCH VELKÝCH" ZÁZRAKŮ:

Vzpomínky a vztahy

Naše dcera strávila v Malém velkém stromu dva roky a dosud na ně s láskou vzpomíná. Nejvíce jsme ocenili možnost postupné adaptace, takže zvykání na školku proběhlo jemně a s pochopením pro dětskou dušičku. Úzká spolupráce s rodiči přispěla k rodinné atmosféře. Děti to poznají, cítí se ve školce bezpečně a krásně se rozvíjejí.
Dokonce máme dodnes, o pět let později, stále kamarádku, se kterou se naše dcera seznámila právě v Malém velkém stromu. 

 Školka, jakou bych přála každému dítěti – plná lásky, pochopení a radosti (aby svět byl lepším místem k životu)
 Naše dcerka přišla do školky v necelých 4 letech. Jako jedináček trávila hodně času jen se mnou – prarodiče máme daleko, muž přes týden v práci… Zkoušela jsem ji vzít do jedné školky už rok před tím, ale bylo nám všem hned jasné, že ještě není pro školku zralá. Vždy si dávala ve všem na čas a dlouho rozvažovala, než učinila nějaký krok – začalo to už těhotenstvím, kdy si nemohla vybrat polohu, zato se však potom narodila velmi rychle. Nebo první krůčky, které velmi dlouho odkládala a „jen tak“ postávala u stolu. Zato pak se hned prakticky rozběhla. A tak to bylo se vším – s jídlem, ke kterému přistupovala velmi obezřetně a dlouho se držela u kojení. Nebo s prvními slovy, které dlouho vyznívaly jako starobylý zaniklý jazyk, ale najednou se na nás začala slovíčka sypat. Nebo, aktuálně, s jízdou na kole. 
 Se školkou tomu bylo nejinak – jakmile nastal slavnostní den uvítání nových dětí, vstoupila suverénně do šatny, přezula se a vběhla do třídy. Byla zde hned jako doma. Nestačila jsem se divit, jak pozorně naslouchala příběhu o semínku slunečnice, které se bálo „vypadnout“ do světa, ale pak se přeci jen spolu s ostatními odhodlalo. Vždyť doma jsem měla často pocit, že snad ani nerozumí česky! A tu slunečnici pak, stejně jako všechny děti, skutečně dostala a při cestě domů ji ani nechtěla pustit z ruky. 
 Jakmile začala do školky chodit „naplno“, viděli jsme, jak je den za dnem stále více s námi, zde „na Zemi“. Vždy měla starost o to, co se děje kolem, o všechny lidi, zvláště ty výrazné (včetně různých pouličních tuláků a dalších pozoruhodných postav). Vždy měla k lidem důvěru, až mi jednou dokázala sama říct: Lidé jsou krásní! S touto důvěrou a starostí se vrhala na všechny nově příchozí děti, měla péči, aby jim vše řádně ukázala a předvedla. S její důvěrou ke světu to však nebylo tak růžové, jak to může znít. Nikdy se nebála vydat se samostatně na výpravu – na zahradě u Vltavy. Na hřišti ve velkém parku. V nákupním centru. V Holešovické tržnici. Na Hlavním nádraží v Praze. Musela jsem se naučit na veřejnosti nestydět a hlasitě křičet její jméno. Nebylo možné jí vysvětlit, a to právě ani ve školce, že skupina se neopouští. Případně, že skupina odchází společně. A podobně. Také jsem se naučila být stále ve střehu. Po čtyřech letech jsem, navzdory veškerému speciálně pedagogickému a sociálnímu vzdělání, byla na zhroucení a připadala si jako nejhorší matka – díky školce jsem si zachovala příčetnost a dcera zdravý duševní vývoj. 
 Naše dcera nasává vše, co se ve školce odehrává, skutečně jako „houba“. Ať již to jsou písničky a říkadla, pravidla společenského chování, dovednost hnětení těsta, pohádky a krásné autorské příběhy paní učitelky nebo příběhy „pohádkové babičky“, které při hraní loutkového divadla „asistuje“. Jsem za to vše velmi vděčná, protože, ačkoliv jsem vždy ráda tvořila, zpívala a bavila cizí děti, nejsem vyloženě typ „vychovatele malých dětí“ a navíc, moje povaha je natolik jiná, než ta její! A školka nám velmi pomáhá v tom, co třeba své dceři, navzdory naší maximální snaze a lásce, neumíme tak dobře dát. Vidíme, že toto místo je pro ni dobré. Že zde prospívá a přitom se může její osobnost svobodně rozvíjet. 
 Kdyby nastoupila do běžné školky, kde se na ni už při zápise učitelka nejmenších dětí mračila a já jsem jí na čele viděla svítit rudý nápis „problém“, jsem přesvědčená, že bychom do tří měsíců byli vysláni do pedagogicko-psychologické poradny s podezřením na ADHD. A dost možná by začalo „křeččí kolečko“ a „ohýbání stromku“ atd. A stoprocentně by se trápila jak dotyčná paní učitelka, která by kromě naší dcery měla na starost dalších 25 dětí, tak i my rodiče a především naše dcera, která je zkrátka pouze jedinečná. Prostě potřebovala svůj čas, pochopení a trpělivost. Dnes by jistě v běžné školce naprosto obstála a svým sociálním uměním by byla za hvězdu. A nikoho by ani nenapadlo, přilepit jí nějakou diagnózu. Ale to je zásluhou pouze a jen naší školky Malý velký strom (a naší skromné snahy o „výchovu“) - a za to vše jí ze srdce děkujeme!

 Náš ze srdce příběh:

Unikátní školkové prostředí pro rodiče a jejich děti, kteří chtějí něco navíc.
 Náš syn právě dokončuje druhý rok v Malém velkém stromě a celý příběh nelze označit jinak než jako velkolepý úspěch. Do školky se každý den těší, rád přeříkává nám rodičům své zážitky, nosí domů s velkým nadšením různé poklady a svoji tvorbu, těší se na každou další krásnou slavnost … a v neposlední řadě ze srdce přeje svému malému bráškovi, aby chodil do stejné školky.
 Myslím, že výše popsané rozhodně není samosebou a normou mezi školkami - ba naopak. Jedná se o něco, co je těžce odpracováno na straně školky samotné. 
 Jsme nároční rodiče, kteří dlouho hledají a zkoumají různorodé (pro mnohé nepodstatné) detaily než něco pro nás důležitého rozhodneme. U výběru školky pro našeho syna to nebylo jinak a byli jsme vděční, když nás doporučení nasměrovalo na MVS. Menší kolektiv. Přístup šitý na míru každému malému školkáčkovi. Důraz na rutiny a řád & současně flexibilita a jasný respekt k osobnostním rysům dětí. Principy Waldorfské pedagogiky. Krásné zázemí a důraz na styk s přírodou. Dobrá poloha. Dobrá strava. A mnoho mnoho dalšího.
 Tímto chceme vyjádřit velké díky osobnostem MVS, které jsme měli možnost poznat za dva roky docházky a přejeme si, aby toto cenné prostředí mohlo pokračovat pro další děti, které dostanou něco navíc/jinak, co lze jen těžko najít jinde. Malý velký strome, díky za to, že tě máme.


Podpořte tento projekt ještě víc a zapojte kamarády Založit dárcovskou výzvu

Když nemůžeš, tak přidej!

Dárce